jueves, 21 de abril de 2016

Kandinski a través del llenguatge de signes Soundpainting

A la classe de Plàstica de 3r de primària del CEIP La Floresta (Sant Cugat) hem dut a terme un projecte al llarg de dos mesos en el qual hem treballat alguns aspectes de l'obra de Kandinski.
Amb aquest projecte hem pretès un apropament experimental a la tècnica pictòrica de Kandinski a través del llenguatge compositiu de signes Soundpainting. Els signes d’aquest llenguatge poden traduir-se a produccions musicals, de moviment o pictòric. Per tant, poden interpretar-se al mateix temps. Es creen, per tant, obres visuals i musicals a través d’un llenguatge compositiu “en viu”.

En Mark Duby defineix el Soundpainting de la següent manera:
Soundpainting és el llenguatge de signes de composició en directe creat en 1974 pel compositor novaiorquès Walter Thompson per a músics, ballarins, actors, poetes i artistes visuals. En l'actualitat, l'idioma Soundpainting comprèn més de 1200 gestos que els fa el compositor / director, conegut com a Soundpainter, indicant el tipus de material desitjat dels intèrprets. La direcció de la composició s'obté a través dels paràmetres de cada conjunt de gestos signats.
Si teniu més curiositat per conéixer aquest llenguatge de composició en viu, podeu donar una ullada a la pàgina web oficial o veure algunes actuacions que hi ha penjades a YouTube, tant amb intèrprets professionals com amateurs o d'àmbit escolar. Precisament el fet que siga un llenguatge que siga accessible tant a professionals (pintors, músics, actors...) com a xiquets i xiquetes de totes les edats o a persones sense cap formació específica és una de les raons per les quals és tan interessant. Al Soundpainting l'error no existeix, de manera que a mesura que ens anem familiaritzant amb ell ens anem alliberant de la por i la vergonya i gaudim de la creació artística.

I bé, com hem relacionat aquest llenguatge amb l'obra de Kandinski? Doncs, en primer lloc, hem visualitzat i comentat algunes de les seues obres més conegudes, i hem pogut extreure alguns dels trets característics de la seua obra abstracta: formes geomètriques com els cercles, els quadrats, els rectangles; línies rectes i corbes, de diferents grossàries; o punts xicotets i grans, entre d'altres.

Les activitats a classe s'han realitzat dividint en grup en dos, de manera que uns actuaven com a pintors i d'altres com a cantants. Un mateix signe emès pel director servia als cantants per emetre un determinat so, mentre que els pintors realitzaven un gest pictòric determinat. Per posar un exemple: el signe Long Tone (so llarg) servia per a cantar una nota determinada mentre els pintors dibuixaven una línia recta corba. Hem adaptat alguns signes Soundpainting als elements propis de l'obra kandinskiana i així hem pogut començar a crear en viu, és a dir, en directe, a mesura que el mestre feia de director i indicava quins elements s'havien d'afegir a la composició pictòrica i sonora.

A les activitats ja citades hem afegit altres activitats intercalades que ens han permès estudiar més a fons algunes obres o tècniques de l'autor.

A més a més, hem intentat que tot el projecte anara encaminat a un producte final en forma de concert. D'aquesta manera, des del primer moment l'alumnat era conscient que estaven aprenent un nou llenguatge que els serviria per fer una actuació artística. Ells mateixos s'han encarregat d'organitzar l'actuació per als companys de 2n, que han fet de públic i també han acabat participant en la mateixa actuació. Així doncs, l'alumnat de 3r ha buscat una data adient per a l'actuació, han elaborat cartells i invitacions i han anat personalment a convidar a les classes que han assistit com a públic.

Ja per acabar, us deixem algunes imatges de l'actuació final i de les produccions obtingudes en la creació en directe. En aquest enllaç podeu accedir al document de la unitat didàctica d'aquest projecte. Si teniu qualsevol dubte sobre el projecte, no dubteu en contactar amb mi:
paubarrina[arroba]gmail[punt]com








No hay comentarios:

Publicar un comentario